lördag 30 januari 2010

# 4

inte varje dag det simmar förbi en val utanför fönstret.

fjärde

ny uppdatering:

är nu halvt återställd efter att ha åkt på en vinterförkylning i sommarvärmen, så har varit lite halvoff i några dagar.
annars skiner solen fortfarande, vinden är tillbaka och havet är just nu klarblått i medelhavsfärg. friskt men kallt!
har varit på några dagsturer, åkte för några dagar sen till ett naturreservat (Silvermine) för att klättra, men hälften av utrustningen kom inte med så vi besteg berget och tittade på en sjuk utsikt istället. gick sen ner för att bada i en sjö med colafärgat vatten innan bubblan tog oss vidare en sväng förbi fish hoek och muizenberg för att äta fisk, sitta på stranden och hälsa på kompisar i muizenberg.
i förrgår tog vi oss åt andra hållet istället, inåt landet, för att åka genom sjuk natur med höga berg och senare vida vinlandskap för kiteing på en sjö 2 timmar härifrån. var som sagt sjuk så höll mig på stranden, men bara naturen gjorde det värt att åka med. att se solen gå ner med bergen i bakgrunden samtidigt som månen tittade fram var enormt vackert - naturen här i SA slår mycket annat.
blev igår väckta tidigt (för oss) av brandalarmet i hallen som gick igång, som tur var ingen brand utan bara nåt fel. gick ut på terrassen för att istället se två valar simma förbi. valfrukost och sen en tur till big bay för att surfa i det blåa vattnet, HELT utan vågor. sjukt vackert, kallt men grymt!
igår var det fredag, vi hade grill på terrassen och senare blev det en tur in till kapstaden för att tillbringa natten på long street.
idag har vi därför gjort i princip... INGENTING. SKÖNT.

fredag 15 januari 2010

# 3

struts.

(skulle inte vilja möta en in real life)

# 2

säl(ar) betyder kitekompisar i vattnet!

och även hajmat...

tredje

woah!

har haft några dagar med mindre vind, så i onsdags hade vi en lååång morgon innan vi (mina två söner lukas & tobi) tog en sväng till camp's bay på andra sidan av cape town.
sjukt svettig och varm resa i den lilla blå bubblan, men hittade parkeringsplats och la oss mellan parasollen i nån timme, badade i vågorna och förfrös fötterna!
letade efter steers (hamburgerkedja) för onsdagserbjudandet 2 för 1, plus billig mjukglass men bestämde oss för att ta det i kapstaden.
tog vägen över berget vilket kanske var ett mindre bra beslut. sjuk utsikt och världens vy över både viken och senare över cape town men på vägen ner kom det oroväckande mycket och mörk rök från avgassystemet.. efter en liten paus bestämde vi oss för att köra vidare neråt, hamnade bortåt nåt konstigt ställe och bestämde oss helt och hållet för att ta steers i blouberg (hemma) istället. lättare sagt än gjort. varmt, svettigt, och med en extremt inte så samarbetande bil hamnade vi i vägarbete med eftermiddagstrafik. mums.
(men glassen var goood sen)

igår var en lååååångsam dag med STORT L. linda och tobi var i den stora staden för att försöka förlänga visa. med konstig mage tog vi oss (efter några zappanden mellan filmer och - självklart - dagens första Ultimate Survival på discovery.) i alla fall ut till Pick N Pay för att fylla skafferiet och kakbakshyllan (inget socker!)
kommer ut ur affären till värsta skyfallet/sommarregnet och tänker "oops, var snäll nu lilla bil...!". men allt gick bra, puttrade fint och vi kom hem halvblöta till nybakta kakor och ännu fler timmar med ingenting och patiensberoende.

idag har vi fått hit sista medlemmen till kollektivet, pile (vår heavy metal-boy från el gouna/tyskland) är nu här och tar upp vår sista sängplats. lägenheten är nu full av tyskar, väskor och surfbrädor (7 st närmare bestämt).
tog mig ner till gymmet för att svettas och kom tillbaka lite senare för att försöka tränga på mig våtdräkten. tog fram 8:an, brädan och promenerade med maffian ner till stranden 200 meter från terrassen.
ut i vågorna och ÄNTLIGEN gick det bättre. sälar men inga hajar, vågor men gött gung.
tillbaka till lägenheten, matlagning och nu är vi fyra mer eller mindre halvdöda manicker som hänger lite här och var, fixar och donar. får se vad kvällen bjuder på, det är ju trots allt fredag.

sorry för avsaknaden av bilder förresten. tar alldeles för lång tid att ens få upp en enda just nu. kommer när det vill fungera helt enkelt. ni får väl kolla google så länge...

fredag 8 januari 2010

# 1

Delfin

onsdag 6 januari 2010

andra

börjar mer och mer landa här i infinity complex på coral road.
fått bredare säng, flyttat in ordentligt och idag har vi fyllt skafferiet med MAT.
no wind-days (självklart när jag är här!), men såg igår lite av cape town med long street och omnejd i några timmar.
sen på kvällen en underlig pizzaerfarenhet med alla möjliga konstiga fel, men sånt är livet.
idag har vi (jag, lukas & linda - tobi fixar pengar till hushållet) varit på Pick N' Pay och storhandlat,
innan vi åkte hem och fixade. jag provkörde bubblan med linda i till hennes jobb,
sen provade jag och lukas både gym och pool i solen. helt okej.

imorgon blir det langebaan för kiteing - ska tydligen blåsa MYCKET, men är mer "el gouna-conditions" där borta.
inget vågkämpande då i alla fall - trots att jag SKA övervinna svallen inom KORT.